Doel: Het reactiespel is een leuk spel waarbij de spelers goed op moeten letten en op elkaar moeten reageren. Dat zit zo: elke speler heeft een kaartje waarop een specifieke actie staat waarop deze speler moeten letten. Komt deze actie aan bod? Dan moet de speler de reactie die op het kaartje staat opvolgen. Zo gaat het spel door tot iedereen geweest is.
Tijd:
Materiaal: De leerkracht moet de les downloaden en printen op stevig papier. Vervolgens worden de kaartjes uitgeknipt en uitgedeeld aan de leerlingen.
Doel: De kinderen ontwikkelen aan de hand van kring-, reactie-, concentratie-, zintuig-, vertrouwens-, emotie- en/of denkspelletjes hun dramatische vorming. Natuurlijk zijn hier diverse sociaal-emotionele elementen belangrijk, maar ook luisteren, samenwerken, zelfbeeldtraining en spitsvondigheid spelen een rol. De spelletjes bestrijken dus een scala aan ontwikkelingsgebieden. De leerkracht is vrij een keuze te maken uit het ruime aanbod.
Tijd: 40 minuten
Materiaal: De leerkracht dient het suggestieblad te downloaden en voor zichzelf uit te printen. Zoek voor de les naar de benodigde attributen zoals in de les genoemd.