Vloggen

Doel: leerlingen krijgen uitleg over vlogs (mediawijsheid, 21th century skills) en maken zelf een vlog

Tijd: les over vlogs 30 minuten, zelf maken van een vlog 60 minuten

Materiaal: computer/Chromebook/telefoon met camera en internet per leerling, digibord

Begrijpend leesles met als centraal thema: CARNAVAL (tekst)

Doel: de leerlingen lezen de tekst en maken de bijbehorende opdrachten en leren adhv. de leesstrategie ‘Voorspellen’ die in deze tekst centraal staat, een tekst beter te begrijpen. Ook wordt de woordenschat uitgebreid (zie handleiding behorende bij deze les).

Tijd: 45 min.

Materiaal: alle leerlingen krijgen een kopie van de leesles en de bijbehorende opdrachten. Voor de lkr. is er een uitgebreide lesvoorbereiding voorzien van tips, achtergronden en antwoorden. Ook is er de mogelijkheid een passend filmpje te bekijken (zie handleiding behorende bij deze les).

Peter Selie: ‘Hoemoes dá òk alweer?’ (vragen en antwoorden)

Doel: Door middel van Close Reading krijgt de leerling inzicht wat er in de tekst gezegd wordt, hoe het gezegd wordt en wat de bedoeling van de zanger/schrijver daarmee is.

Tijd: 30- 45 minuten

Materiaal: Tekst ‘Hoemoes dá òk alweer?’ en werkblad met vragen.

Taal: Kursus Bredaos

Doel: kinderen maken kennis met het Bredaose dialect, aan de hand van lesjes uit ‘Eej Kul’, het lesboekje van de Bredaose les van Pater Terrepetijn en Sjaggerijn. Door middel van ‘meejleeslesjes’ en andere ludieke oefeningen leren ze Bredaose woorden en uitdrukkingen. Sommige oefeningen kunnen de leerlingen zelf, maar het is net zo leuk om de les klassikaal te doen.

Tijd: 30 minuten

Materiaal: werkblad ‘Kursus Bredaos’ voor iedere leerling