Zie ‘Kursus Bredaos’
Archieven
Taal: Kursus Bredaos
Doel: kinderen maken kennis met het Bredaose dialect, aan de hand van lesjes uit ‘Eej Kul’, het lesboekje van de Bredaose les van Pater Terrepetijn en Sjaggerijn. Door middel van ‘meejleeslesjes’ en andere ludieke oefeningen leren ze Bredaose woorden en uitdrukkingen. Sommige oefeningen kunnen de leerlingen zelf, maar het is net zo leuk om de les klassikaal te doen.
Tijd: 30 minuten
Materiaal: werkblad ‘Kursus Bredaos’ voor iedere leerling
Carnavals spellings-battle
Doel: De kinderen oefenen de spelling van een aantal carnavalsbegrippen aan de hand van een spellings-battle: De klas wordt verdeeld in twee teams, om en om komt een kind van ieder team naar voren en krijgen van de leerkracht een woord te horen dat ze moeten proberen foutloos te spellen. Lukt dit, dan krijgt dat team een punt. Welk team haalt de meeste punten?
Tijd: 15 minuten
Materiaal: woordenlijst voor de leerkracht
Het Reactiespel Carnaval (technisch lezen en begrijpend luisteren)
Doel: Het reactiespel is een leuk spel waarbij de spelers goed op moeten letten en op elkaar moeten reageren. Dat zit zo: elke speler heeft een kaartje waarop een specifieke actie staat waarop deze speler moeten letten. Komt deze actie aan bod? Dan moet de speler de reactie die op het kaartje staat opvolgen. Zo gaat het spel door tot iedereen geweest is.
Tijd:
Materiaal: De leerkracht moet de les downloaden en printen op stevig papier. Vervolgens worden de kaartjes uitgeknipt en uitgedeeld aan de leerlingen.
Taal: CARNAVALSPUZZEL (Antwoorden)
Antwoorden bij les “gr5-7-taal-carnavalspuzzel.docx”
Taal: CARNAVALSPUZZEL
Doel: Woordenschat carnaval vergroten m.b.v. een kruiswoordpuzzel. Bestemd voor leerlingen van groep 5, 6 en 7.
Tijd: 20 minuten.
Materiaal: Leerkracht dient de les te downloaden en te printen. Kinderen hebben alleen de kopie en schrijfmateriaal nodig.
Dramatische expressie – div. deelgebieden: Het is een groot (carnavals) drama
Doel: De kinderen ontwikkelen aan de hand van kring-, reactie-, concentratie-, zintuig-, vertrouwens-, emotie- en/of denkspelletjes hun dramatische vorming. Natuurlijk zijn hier diverse sociaal-emotionele elementen belangrijk, maar ook luisteren, samenwerken, zelfbeeldtraining en spitsvondigheid spelen een rol. De spelletjes bestrijken dus een scala aan ontwikkelingsgebieden. De leerkracht is vrij een keuze te maken uit het ruime aanbod.
Tijd: 40 minuten
Materiaal: De leerkracht dient het suggestieblad te downloaden en voor zichzelf uit te printen. Zoek voor de les naar de benodigde attributen zoals in de les genoemd.
Lezen: CARNAVALSRACE!!!!!!!
Doel: Automatiseren van woorden. De leerling leest de woorden nu zo snel en zo goed mogelijk hardop voor. Een maatje houdt de tijd bij met een timertje of stopwatch. Wissel hierna van beurt. Breng variatie in je race: Hoeveel woorden lees je in een halve minuut of hoeveel woorden lees je in een hele minuut?
Tijd: 5 tot 15 minuten
Materiaal: De leerkracht dient de les te downloaden en voor de leerlingen te kopiëren. Leerlingen hebben een timer/stopwatch nodig om de tijd bij te houden van de gelezen woorden. Niet leerkrachtgebonden / zelfstandig werken.