Doel: Het reactiespel is een leuk spel waarbij de spelers goed op moeten letten en op elkaar moeten reageren. Dat zit zo: elke speler heeft een kaartje waarop een specifieke actie staat waarop deze speler moeten letten. Komt deze actie aan bod? Dan moet de speler de reactie die op het kaartje staat opvolgen. Zo gaat het spel door tot iedereen geweest is.
Tijd:
Materiaal: De leerkracht moet de les downloaden en printen op stevig papier. Vervolgens worden de kaartjes uitgeknipt en uitgedeeld aan de leerlingen.
Antwoorden bij les “gr5-7-taal-carnavalspuzzel.docx”
Doel: Woordenschat carnaval vergroten m.b.v. een kruiswoordpuzzel. Bestemd voor leerlingen van groep 5, 6 en 7.
Tijd: 20 minuten.
Materiaal: Leerkracht dient de les te downloaden en te printen. Kinderen hebben alleen de kopie en schrijfmateriaal nodig.
Doel: De kinderen ontwerpen en maken zelf een kwartetspel. De creatieve vormgeving, het logisch nadenken(denken in verzamelingen en/of woorden die bij elkaar horen), taal- en woordenschat ontwikkeling, spelen hierbij een belangrijke rol. Het is de bedoeling dat de zelfgemaakte spellen ook gespeeld worden in groepjes van 3 of 4 kinderen. Dan spelen ook sociale aspecten(samenwerken, samenspelen, winst/verlies, elkaar helpen, gevoel, mondelinge taalvaardigheid en dergelijke een rol.Let op:De uitleg dient duidelijk, gestructureerd en concreet te zijn, want de meervoudigheid van de opdracht zal voor veel kinderen redelijk ingewikkeld zijn(hoofdgroep, deelgebieden, schrijfwijze enz.). Lees daarom de lesbeschrijving met voorbeelden goed door voordat de les gegeven wordt.
Tijd: 45 minuten en extra tijd om de spellen te spelen(bijvoorbeeld tijdens een taalles en/of inloop)
Materiaal: De leerkracht dient het werkblad met (blanco) kwartetkaartjes te downloaden en uit te printen voor alle kinderen, potlood, pen, kleurpotlood, scharen.
Doel: De kinderen zijn actief op het digibord bezig en dienen logisch na te denken om op die manier hun ruimtelijk inzicht te ontwikkelen. De puzzels zijn oplopend in moeilijkheidsgraad, dus op die wijze valt te differentiëren. Al puzzelend komen de kinderen in de juiste carnavalssfeer.
Tijd: Minimaal 20 minuten
Materiaal: De linken hieronder zijn direct op het digibord te plaatsen en dus individueel, in 2 tallen of klassikaal te spelen.
Mp4 bestand “Tsjoe Tsjoe Wa _ Kinderliedjes om op te dansen _ Minidisco.mp4” toegevoegd als back-up voor youtube
Doel: De kinderen leren het liedje met het bijbehorende dansje. Er wordt een beroep op het geheugen, de muzikaliteit en het tellen gedaan. Verder dient deze les sfeerverhogend te zijn. Tevens wordt er aan dansante vorming gedaan. Samen dansen, bewegen (en eventueel zingen) zijn in deze de sleutelbegrippen. Tijdens het instuderen kan/moet gebruik gemaakt worden van het aangeleverde filmpje: voorbeelden maar ook een visuele ondersteuning van het aan te leren dansje (in het filmpje wordt precies voorgedaan hoe de kinderen moeten bewegen).
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=XveIiC22DYI
Tijd: 25 minuten en daarna tijd voor herhaling.
Materiaal: Digibord met geluid om het bijbehorende filmpje te laten zien.
Doel: De kinderen krijgen informatie over de geschiedenis van en het (diverse) gebruik van maskers. Verder maken zij zelf een oogmasker en versieren dit creatief, rekening houdend met materialen, compositie, fantasie en kleurgebruik. De maskers moeten ook echt gedragen kunnen worden.
Tijd: 60 minuten
Materiaal: De leerkracht dient de werkbladen met diverse maskers te downloaden en uit te printen voor de leerlingen, zodat de kinderen kunnen kiezen welk masker ze willen maken. De leerkracht dient ervoor te zorgen dat er voldoende (concrete) beeldinformatie is (digibord). Daarnaast gekleurd papier, karton, goud en zilverpapier, glittertjes, veren, wol, scharen, lijm, potloden, stiften en andere materialen die gebruikt kunnen worden bij deze knutselles.
Doel: De kinderen maken een van de aangedragen creatieve knutselopdrachten. Deze zijn in het platte en/of ruimtelijke vlak. De creatieve ontwikkeling, kleur- en materiaalgebruik, ontwerpproces, een idee, met de geboden materialen concreet vormgeven zijn elementen die ontwikkeld worden in deze les.
Tijd: 60 minuten
Materiaal: De leerkracht dient het suggestieblad te downloaden en voor zichzelf uit te printen. Zoek voor de les naar passende beeldinformatie en de benodigde materialen zoals in de les genoemd.
Doel: De kinderen krijgen informatie over de ontstaansgeschiedenis van de polonaise. Daarna volgen er opdrachten in de vorm van polonaise’ leren lopen met hindernissen’. Dansante vorming, groepsvorming en sfeer spelen in deze les een belangrijke rol. Natuurlijk moeten de kinderen zich concentreren, luisteren naar muziek en ritme, rekening houden met elkaar en dient er samengewerkt te worden.
Tijd: 30 minuten en extra tijd om te herhalen.
Materiaal: De leerkracht dient ervoor te zorgen dat er muziek in de klas is, waarop polonaise gelopen kan worden.