Doel: Door het spelen van het spel oefenen de leerlingen het vervoegen van persoonsvormen van werkwoorden in de TT als de VT en voltooid deelwoorden. Tevens leren ze ook over de geschiedenis van carnaval.
Tijd: 20 minuten
Materiaal: De kaarten met opdrachten hieronder. Het invulblad voor de leerlingen helemaal onderaan. Pennen/stiften/potloden. Voor als je het spel buiten speelt; een onderlegger.
Doel: de leerlingen beantwoorden ter afsluiting van het project een aantal quiz-, / beeldvragen. De vragen gaan over carnaval in het algemeen en Giegeldonk in het bijzonder. Hierdoor vergroten de kinderen hun kennis mbt. C.C Giegeldonk. De kinderen worden verdeeld in groepjes van 4 en de lkr. is in deze quizmaster. Samenwerking en creativiteit zijn in deze sleutelbegrippen.
Tijd: 60 min.
Materiaal: alle leerlingen krijgen een antwoorden-(groeps)blad. Potlood, digitaal schoolbord voor het vertonen van de PowerPoint presentatie.
Naar ontwerp en idee van Marlieke de Vries
Zie “Antwoorden bij de Giegeldonks Leutigste Quiz”
Doel: Deze carnavalsles bestaat uit een PowerPointpresentatie die u in zijn geheel of in delen aan uw klas kan laten zien. De leerlingen weten na de les een heleboel over het carnaval in de Haagse Beemden (Giegeldonk). Per dia kunt u de informatie voorlezen. (U kunt eventueel de tekst zelf een beetje aanpassen aan het niveau van uw groep.)
Tijd: Dit hangt af welke groep u heeft en hoe lang de tijdsspanne is van uw groep. U kunt deze les heel makkelijk in delen geven. De gehele les duurt maximaal 45 minuten.
Materiaal: PowerPointpresentatie, Geprinte handleiding/beschrijving van de PowerPointpresentatie.
Zie “PowerPoint Carnaval in Giegeldonk (Beschrijving)”