Doel: Door het spelen van het spel oefenen de leerlingen het vervoegen van persoonsvormen van werkwoorden in de TT als de VT en voltooid deelwoorden. Tevens leren ze ook over de geschiedenis van carnaval.
Tijd: 20 minuten
Materiaal: De kaarten met opdrachten hieronder. Het invulblad voor de leerlingen helemaal onderaan. Pennen/stiften/potloden. Voor als je het spel buiten speelt; een onderlegger.
Doel: Als verwerking is er deze invuloefening m.b.t. ’t Aogs Volkslied waarbij de kinderen een aantal woorden op de goede plaats dienen te zetten, zodat ze het lied nog beter kunnen zingen.
Tijd: 10 min. om in te studeren plus extra tijd om de liedjes te oefenen en te herhalen.
Materiaal: alle leerlingen krijgen een kopie van de verwerkingsoefening.
Doel: de leerlingen leren het Aose carnavalslied aan en herhalen/oefenen het lied op andere momenten. Bij het aanleren kan gebruik worden gemaakt van het bijgevoegde muziekfragment. De leerlingen lezen de tekst nog eens goed en vertellen elkaar in eigen woorden wat er staat en wat dat betekent.
Tijd: 30 min. om in te studeren plus extra tijd om het lied te oefenen en te herhalen.
Materiaal: alle leerlingen krijgen een kopie van de les waarin de tekst van het lied afgedrukt staat.
Antwoorden bij de Aogse Leutigste Quiz
Doel: de leerlingen beantwoorden ter afsluiting van het project een aantal kwis-, / beeldvragen. De vragen gaan over carnaval in het algemeen en ’t Aogje in het bijzonder. Hierdoor vergroten de kinderen hun kennis m.b.t. C.C ’t Aogje. De kinderen worden verdeeld in groepjes van 4 en de lkr. is in deze kwismaster. Samenwerking en creativiteit zijn in deze sleutelbegrippen.
Tijd: 60 min
Materiaal: alle leerlingen krijgen een antwoorden-(groeps)blad. Potlood, digitaal schoolbord voor het vertonen van de PowerPoint presentatie.
Naar ontwerp en idee van Marlieke de Vries
Doel: Het reactiespel is een leuk spel waarbij de spelers goed op moeten letten en op elkaar moeten reageren. Dat zit zo: elke speler heeft een kaartje waarop een specifieke actie staat waarop deze speler moeten letten. Komt deze actie aan bod? Dan moet de speler de reactie die op het kaartje staat opvolgen. Zo gaat het spel door tot iedereen geweest is.
Tijd:
Materiaal: De leerkracht moet de les downloaden en printen op stevig papier. Vervolgens worden de kaartjes uitgeknipt en uitgedeeld aan de leerlingen.
Doel: De leerlingen testen op een leuke manier hun kennis over carnaval in het algemeen en carnaval in ’t Aogje.
1. Ga naar HTTP://create.kahoot.it/login om in te loggen
2. Typ in de zoekbalk de termen: “Scholenproject Kielegat”
3. Speel de Kahoot over carnaval of over carnaval Princenhage
Tijd: 15 minuten
Materiaal: laptop per leerling/tweetal waarop de Kahootquiz gespeeld kan worden.
Link: https://create.kahoot.it/share/ce9a3a5c-2906-4a8f-8b54-95ff14c6a5bb