Taal – Totdenringen: carnavalsmotto’s (verwerking)

Doel: de leerlingen maken kennis met wat een motto is. Er wordt een stukje geschiedenis besproken, maar er wordt ook een beroep gedaan op de dialect-taal en zeer zeker op de taalcreativiteit en fantasie van de kinderen. Zo moeten ze een betekenis aan een motto koppelen, de betekenis zien te achterhalen cq. zelf verzinnen, maar dienen zelf ook een motto te bedenken. Natuurlijk dienen de kinderen daarbij alle creatieve (taal)vrijheid te krijgen om tot leuke uitingen te komen.

Tijd: 30 min

Materiaal: alle leerlingen krijgen een kopie van het les-/verwerkingsblad.

Taal – Carnavalskraant van Totdenringen: “T Sikkenblaoike”

Doel: de leerlingen zoeken in de ‘T Sikkenblaoike de antwoorden. Op deze wijze komen zij meer te weten over het carnaval in Totdenringen en lezen zij gericht en met aandacht de ‘T Sikkenblaoike.

Tijd: 30 min.

Materiaal: alle leerlingen krijgen een kopie van het vragenblad en ‘T Sikkenblaoike.

Totdenrings rekenwerk ‘’De Totdenringse optocht’’

Doel: de leerlingen maken zelfstandig het rekenblad. Vervolgens wordt dit blad door de leerkracht besproken en kunnen de kinderen controleren of ze de verhaalsommen op een juiste wijze hebben opgelost. In de uitleg komen o.a. de rekenbegrippen oppervlakte, tijd en geld naar voren.

Tijd: 30 min.

Materiaal: alle leerlingen krijgen een kopie van het reken-opgaveblad.

Totdenringen – muziek: Carnavalslied

Doel: de leerlingen leren het Totdenringse carnavalslied aan en herhalen/oefenen het lied op andere momenten. Bij het aanleren kan gebruik worden gemaakt van het bijgevoegde muziekfragment. De leerlingen lezen de tekst nog eens goed en vertellen elkaar in eigen woorden wat er staat en wat dat betekent.

Tijd: 30 min. om in te studeren plus extra tijd om het lied te oefenen en te herhalen.

Materiaal: alle leerlingen krijgen een kopie van de les waarin de tekst van het lied afgedrukt staat.

Totdenringen: Dweilorkesten

Doel: De leerlingen maken in deze les kennis met het begrip dweilorkest of carnavalskapel. Hierbij kunnen muzikale vaardigheden geoefend worden met eigen gemaakte instrumenten. Leerlingen die al een instrument bespelen, kunnen ook kennis maken met het spelen in een echte carnavalskapel – De Kielegatse Kanjers.

Tijd: 45 minuten

Materiaal: Wat heb je nodig? Leeg wc-rolletje of lege keukenrol; Gekleurde vouwblaadjes; Rijst, macaroni of gedroogde erwten; Schaar; Lijm.

Blèrsikkkenbal: De verkiezing van het Totdenringse Carnavalslied

Doel: de leerlingen leren het Totdenringse carnavalslied aan en herhalen/oefenen het lied op andere momenten. Bij het aanleren kan gebruik worden gemaakt van het bijgevoegde muziekfragment. De leerlingen lezen de tekst nog eens goed en vertellen elkaar in eigen woorden wat er staat en wat dat betekent.

Tijd: 30 min. om in te studeren plus extra tijd om het lied te oefenen en te herhalen.

Materiaal: alle leerlingen krijgen een kopie van de les waarin de tekst van het lied afgedrukt staat.

Totdenringen: Alles over de Jeugdprins(es) en de Jeugdraad

Doel: de leerlingen krijgen alle informatie mbt. het reilen en zeilen rondom de jeugdprins en de daarbij horende verkiezing. Incl. contactgegevens om zich op te geven.

Tijd: 30 min.

Materiaal: alle leerlingen krijgen een kopie van de les en de verwerking, potlood en gum