Volksliederen van ’t Ginneken

Doel: de leerlingen leren de volksliedjes van het Ginneken aan en herhalen/oefenen de liedjes op andere momenten.

Tijd: 30 min. om in te studeren plus extra tijd om de liedjes te oefenen en te herhalen.

Materiaal: De kinderen krijgen een kopie van de les waar de tekst van de liedjes op staat.

Geschiedenis van ‘t Lestogenblik

Doel: de leerlingen leren de ontstaansgeschiedenis van ’t Lestogenblik kennen en ter verwerking tekenen zij de gespiegelde helft van een fictieve baron af.

Tijd: 60 min.

Materiaal: alle leerlingen krijgen een kopie van de les en de verwerking.

Zweeds Loopspel: Werkwoordspelling CARNAVAL

Doel: Door het spelen van het spel oefenen de leerlingen het vervoegen van persoonsvormen van werkwoorden in de TT als de VT en voltooid deelwoorden. Tevens leren ze ook over de geschiedenis van carnaval.

Tijd: 20 minuten

Materiaal: De kaarten met opdrachten hieronder. Het invulblad voor de leerlingen helemaal onderaan. Pennen/stiften/potloden. Voor als je het spel buiten speelt; een onderlegger.

PowerPoint Carnaval in Ut Ginneken (Beschrijving)

Doel: Deze carnavalsles bestaat uit een PowerPointpresentatie die u in zijn geheel of in delen aan uw klas kan laten zien. De leerlingen weten na de les een heleboel over het carnaval in Ut Ginneken. Per dia kunt u de informatie voorlezen. (U kunt eventueel de tekst zelf een beetje aanpassen aan het niveau van uw groep.)

Tijd: Dit hangt af welke groep u heeft en hoe lang de tijdsspanne is van uw groep. U kunt deze les heel makkelijk in delen geven. De gehele les duurt maximaal 45 minuten.

Materiaal: PowerPointpresentatie, Geprinte handleiding/beschrijving van de PowerPointpresentatie.

Ginnekens Leutigste Quiz (Antwoorden)

Doel: de leerlingen beantwoorden ter afsluiting van het project een aantal kwis-, / beeldvragen. De vragen gaan over carnaval in het algemeen en het Ginneken in het bijzonder. Hierdoor vergroten de kinderen hun kennis mbt. Stichting ’t Lestogenblik. De kinderen worden verdeeld in groepjes van 4 en de lkr. is in deze quizmaster. Samenwerking en creativiteit zijn in deze sleutelbegrippen.

Tijd: 60 min.

Materiaal: alle leerlingen krijgen een antwoorden-(groeps)blad. Potlood, digitaal schoolbord voor het vertonen van de PowerPoint presentatie.
Naar ontwerp en idee van Marlieke de Vries