Gezelschap Carnaval in ’t Aogje

Doel: Gezelschap ’t Aogje Doel: de leerlingen krijgen aan de hand van 3 verschillende (talige) invul-oefeningen inzicht in de samenstelling van het Aogs Prinselijk gezelschap. De div. functies en hun evt. voorwerpen worden ingeoefend mbv. een aantal korte invulopdrachten en een woordzoeker. De verwerking is gelijk aan de les.

Tijd: 20 min.

Materiaal: alle leerlingen krijgen een kopie van de verwerking.

Aogs rekenwerk ‘’De Grote Aogse Optocht…’’

Doel: de leerlingen maken zelfstandig het rekenblad. Vervolgens wordt dit blad door de leerkracht besproken en kunnen de kinderen controleren of ze de verhaalsommen op een juiste wijze hebben opgelost. In de uitleg komen o.a. de rekenbegrippen oppervlakte, tijd en geld naar voren.

Tijd: 30 min.

Materiaal: alle leerlingen krijgen een kopie van het reken-opgaveblad.

Aogs Volkslied en traditionele Hymnes

Doel: de leerlingen leren het Aogs Volkslied en enkele traditionele Hymnes en herhalen/oefenen deze liederen op andere momenten. Als luistervoorbeeld kan de site van ’t Aogje geraadpleegd worden ( www.cctaogje.nl > kopje muziek>Hymnes).

Tijd: 30 min. om in te studeren plus extra tijd om de liedjes te oefenen en te herhalen.

Materiaal: alle leerlingen krijgen een kopie van de tekst van liedjes.

Geschiedenis: De MINISTERRAAD

Doel: de leerlingen maken kennis met de ministerraad van ’t Aogje en de functie die elke minster heeft. De kinderen vullen de taken-/functielijst van de div. ministeries in. Er kunnen voor dit werkblad div. informatiebronnen gebruikt worden. Te denken valt aan de website van het ’t Aogje, Lapteen en andere uitgaven.

Tijd: 45 min.

Materiaal: alle leerlingen krijgen een kopie van het les-/verwerkingsblad, computer met internet, div. naslagwerken.

Het knotsgekke CARNAVALS REKEN RENSPEL!

Doel: De leerlingen leren sommen op M7 niveau op het gebied van meten, tijd en geld, procenten en breuken.

Materialen:
– Twintig opdrachtkaarten (zie document)
– Leeg antwoordenblad voor elke twee leerlingen. (onderaan het document)
– Potlood, pen of stift voor elke leerling.
– Uitrekenpapier.
– Antwoordenblad voor de leerkracht. (onderaan het document).

Tijd: max 25 minuten.

Zweeds Loopspel: Werkwoordspelling CARNAVAL

Doel: Door het spelen van het spel oefenen de leerlingen het vervoegen van persoonsvormen van werkwoorden in de TT als de VT en voltooid deelwoorden. Tevens leren ze ook over de geschiedenis van carnaval.

Tijd: 20 minuten

Materiaal: De kaarten met opdrachten hieronder. Het invulblad voor de leerlingen helemaal onderaan. Pennen/stiften/potloden. Voor als je het spel buiten speelt; een onderlegger.