Doel: De kinderen maken de verhaalsommen. Naast rekenvaardigheden wordt er dus ook een beroep op de leesvaardigheid en het logisch denken gedaan. De antwoorden moeten onder de som worden geschreven, daarbij dienen de kinderen de hele bewerking te noteren.
Tijd: 20 minuten.
Materiaal: De leerkracht dient het werkblad te downloaden en uit te printen voor alle kinderen, potlood. De les kan natuurlijk ook op het digibord gezet worden. Ook kan deze opdracht in 2 tallen gemaakt worden.
Doel: De kinderen leren, automatiseren en herhalen de deeltafels van 1 t/m 10 in willekeurige volgorde. Er worden steeds een tweetal keuze-uitkomsten gegeven waarvan er dus een goed is en de ander fout. Ook ontdekken de kinderen dat je een deelsom kunt omkeren tot een vermenigvuldiging om te controleren of het gekozen antwoord juist is. De kinderen die dit onvoldoende beheersen, mogen hun tafelkaart van 1 t/m 10 gebruiken als hulpmiddel.
Tijd: 20 minuten
Materiaal: De leerkracht dient het rekenwerkblad te downloaden en uit te printen voor alle kinderen. De les kan natuurlijk ook op het digibord gezet worden. Schrijfgerei en eventueel kladpapier.
Doel: De kinderen komen alles te weten over het Brabant dialect. Vragen als wat is een dialect en waarom praat men dialect in carnavalstijd worden in de uitleg beantwoord. Verder wennen de kinderen aan de uitspraak, moeten proberen dialect te lezen en maken vertaalopdrachten van het dialect naar het Alg. Beschaafd Nederlands. Dit doen zij aan de hand van een lijntrek-, en invuloefening. Verder ervaren de kinderen dat dialect best moeilijk is en dat het een en ander cultuur historisch bepaald is.
Tijd: 40 minuten.
Materiaal: De leerkracht dient ervoor te zorgen dat alle kinderen een kopie van het lesblad krijgen waarop de informatie staat, maar ook de verwerkingsopdrachten die bij deze les horen.Materiaal: potlood, pen.
Doel: Het reactiespel is een leuk spel waarbij de spelers goed op moeten letten en op elkaar moeten reageren. Dat zit zo: elke speler heeft een kaartje waarop een specifieke actie staat waarop deze speler moeten letten. Komt deze actie aan bod? Dan moet de speler de reactie die op het kaartje staat opvolgen. Zo gaat het spel door tot iedereen geweest is.
Tijd:
Materiaal: De leerkracht moet de les downloaden en printen op stevig papier. Vervolgens worden de kaartjes uitgeknipt en uitgedeeld aan de leerlingen.
Antwoorden bij les “gr5-7-taal-carnavalspuzzel.docx”
Doel: Woordenschat carnaval vergroten m.b.v. een kruiswoordpuzzel. Bestemd voor leerlingen van groep 5, 6 en 7.
Tijd: 20 minuten.
Materiaal: Leerkracht dient de les te downloaden en te printen. Kinderen hebben alleen de kopie en schrijfmateriaal nodig.
Doel: De kinderen ontwikkelen aan de hand van kring-, reactie-, concentratie-, zintuig-, vertrouwens-, emotie- en/of denkspelletjes hun dramatische vorming. Natuurlijk zijn hier diverse sociaal-emotionele elementen belangrijk, maar ook luisteren, samenwerken, zelfbeeldtraining en spitsvondigheid spelen een rol. De spelletjes bestrijken dus een scala aan ontwikkelingsgebieden. De leerkracht is vrij een keuze te maken uit het ruime aanbod.
Tijd: 40 minuten
Materiaal: De leerkracht dient het suggestieblad te downloaden en voor zichzelf uit te printen. Zoek voor de les naar de benodigde attributen zoals in de les genoemd.
Doel: Automatiseren van woorden. De leerling leest de woorden nu zo snel en zo goed mogelijk hardop voor. Een maatje houdt de tijd bij met een timertje of stopwatch. Wissel hierna van beurt. Breng variatie in je race: Hoeveel woorden lees je in een halve minuut of hoeveel woorden lees je in een hele minuut?
Tijd: 5 tot 15 minuten
Materiaal: De leerkracht dient de les te downloaden en voor de leerlingen te kopiëren. Leerlingen hebben een timer/stopwatch nodig om de tijd bij te houden van de gelezen woorden. Niet leerkrachtgebonden / zelfstandig werken.