Doel: De leerlingen kunnen de contextsommen op M4 en M5 niveau maken met de CLS-vorm “Zoek iemand die”.
Tijd: 15 minuten.
Materiaal: Rekenblad printen uit de download.
Doel: De leerlingen kunnen de contextsommen op M4 en M5 niveau maken met de CLS-vorm “Zoek iemand die”.
Tijd: 15 minuten.
Materiaal: Rekenblad printen uit de download.
Doel: Deze carnavalsles bestaat uit een PowerPointpresentatie die u in zijn geheel of in delen aan uw klas kan laten zien. De leerlingen weten na de les een heleboel over het carnaval in Breda (Ut Kielegat). Per dia kunt u de informatie voorlezen. (U kunt eventueel de tekst zelf een beetje aanpassen aan het niveau van uw groep.)
Tijd: Dit hangt af welke groep u heeft en hoe lang de tijdsspanne is van uw groep. U kunt deze les heel makkelijk in delen geven. De gehele les duurt maximaal 45 minuten.
Materiaal: PowerPointpresentatie, Geprinte handleiding/beschrijving van de PowerPointpresentatie.
Zie PowerPoint Carnaval in ut Kielegat (Beschrijving)
Doel: de leerlingen beantwoorden ter afsluiting van het project een aantal quiz-, / beeldvragen. De vragen gaan over carnaval in het algemeen en het Kielegat in het bijzonder. Hierdoor vergroten de kinderen hun kennis mbt. Stichting Kielegat. De kinderen worden verdeeld in groepjes van 4 en de lkr. is in deze quizmaster. Samenwerking en creativiteit zijn in deze sleutelbegrippen.
Tijd: 60 min.
Materiaal: alle leerlingen krijgen een antwoorden-(groeps)blad. Potlood, digitaal schoolbord voor het vertonen van de PowerPoint presentatie.
Naar ontwerp en idee van Marlieke de Vries
Zie “Antwoorden bij de Kielegats Leutigste Quiz”
Zie “Verhaal van ut Kielegat” (1. Tekst)
Doel: De leerlingen leren het verhaal over het ontstaan van Kielegat.
Tijd: 10-15 minuten.
Materiaal: Voorleesverhaal printen uit de download.