Taal: ‘ZOEK HET ZELFDE WOORD’

Doel: De leerlingen koppelen een woord (ondersteund door een carnavalesk plaatje) aan hetzelfde woord. Ze kiezen het woord uit een aantal keuzemogelijkheden. De klankteken koppeling en visuele waarneming spelen een belangrijke rol in deze ‘leesles’. De kinderen kunnen overweg met de digipen. De les heeft een gezamenlijk karakter.

Tijd:10 min.

Materiaal: De leerkracht dient de downloadbare powerpoint-presentatie op het digibord te zetten. Digibordpen.

Taal ‘DE PRETLETTERS ZIJN ZOEK’

Doel: De kinderen herhalen en leren diverse letters/lettercombinaties in een woord dat ondersteund wordt door een carnavalsplaatje. De letters staan steeds op een andere plaats in het woord(voor, midden, eind). Steeds zijn er vier mogelijkheden waar de leerlingen uit kunnen kiezen. Er wordt een beroep gedaan op de volgende leesvaardigheden: hakken en plakken, geconcentreerd kijken, juiste manier van schrijven, het kritisch controleren of het woord goed geschreven is en of de woord-plaatje combinatie de juiste is.

Tijd: 20 min.

Materiaal: Elke leerling krijgt een kopie van het te downloaden werkblad, schrijfpotlood (eventueel kleurpotloden om de plaatjes te kleuren als uitloopopdracht).

Leespuzzel ‘FEEST’

Doel: De kinderen oefenen en herhalen het lezen van 1-lettergreep-woorden. Zij dienen de woorden goed te lezen (eventueel hardop hakken en plakken) om er dan het juiste plaatje bij te zoeken. Dit vraagt vaardigheden op het gebied van het visueel onderscheidingsvermogen en de concentratie. De kinderen breiden op deze manier hun woordenschat uit. De woorden krijgen een zinvolle betekenis door de plaatjes. De leerlingen automatiseren het hakken en plakken en raken vertrouwd met letter-woordbeelden.

Tijd: 15 min.

Materiaal: Alle kinderen krijgen een kopie van het werkblad wat gedownload kan worden. Potlood en evt. kleurpotloden.

Muziekles: ‘DE ZEVENSPRONG’

Doel: De kinderen leren het liedje ‘De Zevensprong’ met het bijbehorende en beschreven dansje. Er wordt een beroep op het geheugen, de muzikaliteit en het tellen gedaan. Verder dient deze les sfeerverhogend te zijn. Tevens kan er aan dansante vorming gedaan worden door het dansje met de kinderen in te studeren. Samen zingen(en dansen) zijn in deze de sleutelbegrippen.
Tijdens het instuderen kan gebruik gemaakt worden van de volgende filmpjes:
(luistervoorbeelden maar ook een visuele ondersteuning van het aan te leren lied).
Filmpje 1: Klik
Filmpje 2: Klik

Tijd: 25 min. en daarna tijd voor herhaling.

Materiaal: Digibord om het bijbehorende filmpje te laten zien. Print het liedje uit met daarop ook een beschrijving van het bijbehorende dansje.

Begrijpend lezen ‘FEEST OP SCHOOL’

Doel: De kinderen lezen een tekst (al dan niet met hulp van de leerkracht) en beantwoorden steeds na een kort stukje tekst een aantal korte vragen over wat zij gelezen hebben. Het antwoord (vaak voor een deel gegeven) dienen zij te noteren op het lees-, werkblad. Verder dient er steeds een figuur gekleurd te worden uit het verhaal, die te zien is op de illustratie die bij de leesles hoort. Op die wijze laten de kinderen zien dat zij de tekst begrijpen. Er wordt een beroep gedaan op hoe de kinderen hun antwoord formuleren. Ook wordt er aan woordenschat ontwikkeling gedaan en wordt het technisch lezen geoefend.

Tijd: 30 min.

Materiaal: De leerkracht dient het downloadbare leeswerkblad voor alle leerlingen uit te printen. Potlood en kleurpotlood.