Doel: De kinderen krijgen informatie over de algemene ontstaansgeschiedenis van carnaval en leren een aantal carnavalsbegrippen. Verder bestaat de verwerking uit een klap/ritme oefening en een ritmisch spreekspel. Natuurlijk wordt hier een beroep gedaan op muzikaliteit en ritme, maar ook op concentratie.
Tijd: 45 minuten
Materiaal: De leerkracht dient het werkblad te downloaden en uit te printen voor alle kinderen.
Doel: De kinderen ontwikkelen aan de hand van kring-, reactie-, concentratie-, zintuig-, vertrouwens-, emotie- en/of denkspelletjes hun dramatische vorming. Natuurlijk zijn hier diverse sociaal-emotionele elementen belangrijk, maar ook luisteren, samenwerken, zelfbeeldtraining en spitsvondigheid spelen een rol. De spelletjes bestrijken dus een scala aan ontwikkelingsgebieden. De leerkracht is vrij een keuze te maken uit het ruime aanbod.
Tijd: 40 minuten
Materiaal: De leerkracht dient het suggestieblad te downloaden en voor zichzelf uit te printen. Zoek voor de les naar de benodigde attributen zoals in de les genoemd.
Doel: Automatiseren van woorden. De leerling leest de woorden nu zo snel en zo goed mogelijk hardop voor. Een maatje houdt de tijd bij met een timertje of stopwatch. Wissel hierna van beurt. Breng variatie in je race: Hoeveel woorden lees je in een halve minuut of hoeveel woorden lees je in een hele minuut?
Tijd: 5 tot 15 minuten
Materiaal: De leerkracht dient de les te downloaden en voor de leerlingen te kopiƫren. Leerlingen hebben een timer/stopwatch nodig om de tijd bij te houden van de gelezen woorden. Niet leerkrachtgebonden / zelfstandig werken.
Lesbeschrijving: De leerlingen tellen de carnavalsafbeeldingen en klikken op het juiste cijfer.
Doel: De leerlingen tellen resultatief. De leerlingen koppelen een getal aan een aantal objecten.
Tijd: 15 a 20 minuten
Materiaal: Digibord, Prowise Presenter account
Prowise Presenter: Rekenen ‘TEL JE MEE?’
Link: https://presenter10.prowise.com/share/resource/m22OmZ0m0sbetNV3wnzRn5EAVOxt9wCvyEJknSXwK0bDW7GTtFuhK0spXpigmubk
Doel: De leerlingen koppelen een woord (ondersteund door een carnavalesk plaatje) aan hetzelfde woord. Ze kiezen het woord uit een aantal keuzemogelijkheden. De klankteken koppeling en visuele waarneming spelen een belangrijke rol in deze ‘leesles’. De kinderen kunnen overweg met de digipen. De les heeft een gezamenlijk karakter.
Tijd:10 min.
Materiaal: De leerkracht dient de downloadbare powerpoint-presentatie op het digibord te zetten. Digibordpen.
Doel: De kinderen herhalen en leren diverse letters/lettercombinaties in een woord dat ondersteund wordt door een carnavalsplaatje. De letters staan steeds op een andere plaats in het woord(voor, midden, eind). Steeds zijn er vier mogelijkheden waar de leerlingen uit kunnen kiezen. Er wordt een beroep gedaan op de volgende leesvaardigheden: hakken en plakken, geconcentreerd kijken, juiste manier van schrijven, het kritisch controleren of het woord goed geschreven is en of de woord-plaatje combinatie de juiste is.
Tijd: 20 min.
Materiaal: Elke leerling krijgt een kopie van het te downloaden werkblad, schrijfpotlood (eventueel kleurpotloden om de plaatjes te kleuren als uitloopopdracht).
Doel: De kinderen oefenen en herhalen het lezen van 1-lettergreep-woorden. Zij dienen de woorden goed te lezen (eventueel hardop hakken en plakken) om er dan het juiste plaatje bij te zoeken. Dit vraagt vaardigheden op het gebied van het visueel onderscheidingsvermogen en de concentratie. De kinderen breiden op deze manier hun woordenschat uit. De woorden krijgen een zinvolle betekenis door de plaatjes. De leerlingen automatiseren het hakken en plakken en raken vertrouwd met letter-woordbeelden.
Tijd: 15 min.
Materiaal: Alle kinderen krijgen een kopie van het werkblad wat gedownload kan worden. Potlood en evt. kleurpotloden.
Doel: De kinderen leren het liedje ‘De Zevensprong’ met het bijbehorende en beschreven dansje. Er wordt een beroep op het geheugen, de muzikaliteit en het tellen gedaan. Verder dient deze les sfeerverhogend te zijn. Tevens kan er aan dansante vorming gedaan worden door het dansje met de kinderen in te studeren. Samen zingen(en dansen) zijn in deze de sleutelbegrippen.
Tijdens het instuderen kan gebruik gemaakt worden van de volgende filmpjes:
(luistervoorbeelden maar ook een visuele ondersteuning van het aan te leren lied).
Filmpje 1: Klik
Filmpje 2: Klik
Tijd: 25 min. en daarna tijd voor herhaling.
Materiaal: Digibord om het bijbehorende filmpje te laten zien. Print het liedje uit met daarop ook een beschrijving van het bijbehorende dansje.
Doel: De kinderen lezen een tekst (al dan niet met hulp van de leerkracht) en beantwoorden steeds na een kort stukje tekst een aantal korte vragen over wat zij gelezen hebben. Het antwoord (vaak voor een deel gegeven) dienen zij te noteren op het lees-, werkblad. Verder dient er steeds een figuur gekleurd te worden uit het verhaal, die te zien is op de illustratie die bij de leesles hoort. Op die wijze laten de kinderen zien dat zij de tekst begrijpen. Er wordt een beroep gedaan op hoe de kinderen hun antwoord formuleren. Ook wordt er aan woordenschat ontwikkeling gedaan en wordt het technisch lezen geoefend.
Tijd: 30 min.
Materiaal: De leerkracht dient het downloadbare leeswerkblad voor alle leerlingen uit te printen. Potlood en kleurpotlood.
Lesbeschrijving: De leerlingen kijken naar de afbeeldingen en het bijpassende woord. Ze zoeken het juiste woord waar de beginletter hetzelfde is.
Doel: De leerlingen herkennen de beginklank van woorden
Tijd: 15 a 20 minuten
Materiaal: Digibord, Prowise Presenter account
Prowise Presenter presentatie: Beginletter
Link: https://presenter10.prowise.com/share/resource/nOKElPs3jrO41cFus9oWCfe86SxbTH6HgPWRoOUYGtcHWsBO21uEfYLl2IMVaRmH